Tips Cara Menjaga Kesihatan Tubuh Yang Baik Supaya Tidak Mudah Terdedah Penyakit


Menjaga kesihatan tubuh sudah pasti adalah suatu hal yang sangat penting bagi kehidupan semua orang. Jika anda tidak menjaga kesihatan tubuh dengan sebaik - baiknya, maka otomatis tubuh anda akan menjadi tidak sehat, dan akan mudah terserang terhadap penyakit yang ringan maupun penyakit berat. Yang akan kita kaji pada artikel kali ni adalah pola hidup sehat yang sederhana namun sangat baik bagi kesihatan anda yang akan senantiasa menjadi ubat yang sangat baik untuk mencegah dari segala macam penyakit.

Cara menjaga kesihatan bagi tubuh badan adalah seperti:

1. Bersenam.
2. Makan Pil melangsingkan badan.
3. Mengawal makanan.

Tahukah anda mengamal minum secawan air teh setiap pagi boleh mengawal berat badan anda. Jika anda mengamalkannya, berat badan anda akan berkurangan. (Memang Terbukti Keberkesanan).

Anda boleh menjaga kesihatan tubuh anda dengan membuat amalan seperti:

1. Mandi Pagi sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.

2. Mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi boleh menjauhkan dari penyakit. (susah nak kena sakit).

3. Tidak makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Semisalnya saja makan ikan bersama susu. Di khuatirikan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai di mana dalam badan ayam mengandungi ion (+) manakala dalam ikan mengandungi ion (-). Jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yg boleh merosakkan usus kita.

5. Makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzime banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur.
(enzime sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam).

Itulah sedikit tips cara menjaga kesihatan tubuh yang baik supaya tidak mudah terdedah penyakit. Moga berguna untuk anda semua.



Related Posts: